Garn
-->

Malabrigo Worsted

Malabrigo Worsted är ett oerhört populärt garn. Det är gjort av 100% merinoull och handfärgas av ett kooperativ kvinnor från Uruguay. Ingen härva är exakt lik en annan, men det är fantastiskt att sticka med.

Mmmmmmalabrigo. Vackert, mjukt och härligt att sticka med.

Fördelar - Garnet är mjukt och stickade plagg av Malabrigo går hur bra som helst att ha tätt intill kroppen. Precis som andra fåruller gör merinon i malabrigo att det är varmt och ett naturmaterial som andas. Dessutom värmer plaggen även om de skulle bli våta av regn eller snö.

Det är vackert att se på och finns i många fantastiska färger. Dessutom är det en dröm att sticka med. Jag rekommenderar att man stickar med ett par släta trästickor. Bambu, björk, rosenträ eller ebenholts är härliga stickor. 

Själv har jag använt mig av rosenträ och det fungerar alldeles utmärkt. De gör att det är rena lyxupplevelsen att sticka med malabrigo, fast jag har en känsla av att det känns lyxigt även på ett par plaststickor!

Nackdelar. Tja, det ska vara priset då, och naturligtvis att det inte går att tvätta i maskin. En annan nackdel kan förstås också vara att härvorna kan skilja sig en del i färg, så om man ska sticka större plagg som tröjor eller liknande så måste man varva nystanen för att inte färskillnaderna ska bli för markanta. Ytterligare en nackdel är att plaggen gärna blir noppiga.

För att läsa mer om malabrigo kan du gå hit. (Hemsida på engelska)